Kristály és Áfonya

Ebugatta Kristály


Két pumi, akiket nem kell bemutatni
  Ez a két kan volt - nem csak egy korszakot, hanem az én pumis életemet is - meghatározó és befolyásoló kutyája.
Kezdjük az elején. A szükséghelyzet szülte a találkozásomat a pumival. Akkoriban (1998) egy tanyán éltem, ahol sok háziállatot tartottunk, köztük kecskéket is (40-50 db.). Ezek a kis komisz jószágok előszeretettel csatangoltak számukra tilos területekre is, mint pl. a kukoricás. A már meglévő kutyáim alkalmatlanok voltak arra a feladatra, hogy kihajtsák őket onnan. Nem volt mese kellett egy terelőkutya! Mivel azt tudtam, hogy magyar fajtájú kutyát szeretnék ezért vettem egy könyvet (!), melyből megismerhettem a három magyar terelőkutyát.
 Nem volt kérdés már akkor sem, hogy a könyv tanulmányozását a pumiknál kezdem. Miután elolvastam és kiderült, hogy ez egy kis energia bomba tele élettel, lendülettel, vidámsággal és képes olyan küllemű is lenni, mint Ebugatta Kristály, akit az egyik képen láttam, eldöntöttem, hogy ilyet akarok! Ezüst szürkét. Olyat, mint Kristály. Aztán az a véletlennek (bár nagyon úgy néz ki, hogy ilyen nincs) köszönhető, hogy pont Kristály tenyésztőjétől vettem kiskutyát és ráadásul attól a szukától aki az ő anyja is volt. Az apja pedig Rakenlov Jeles Játszó Áfonya volt. A második pumim apja pedig Kristály lett ami szintén a véletlen műve volt.

Rakenlov Jeles Játszó Áfonya

 Ez a két kutya valószínűleg minden idők legnépszerűbb és legsikeresebb pumi tenyészkanja. Begyűjtött címeiket nehéz lenne felsorolni. Mindketten Arany fokozatú tenyészkanok. Nekik és gazdáiknak nagyon nagy szerepük volt abban, hogy a pumi egyre nagyobb népszerűségre tegyen szert. Utódaik nem csak a kiállítási ringekben, hanem agility pályákon és terelőversenyeken is sikeresek voltak. Különböző vonalú szukáktól született amúgy igen nagyszámú alom ellenére is csak nagyon ritkán fordultak elő kizáró hibák. Éppen ezért lehettek a leszármazottaikból kitűnő kennel alapító szukák. Ezek a nagyszerű kutyák ma is velünk vannak, és az örökség, amit tanultunk a gazdáiktól: nem lehet külön választani az egészséget, a munkát és a küllemet! Ezek egysége adja a pumit!

Rájöttem még valamire a véletlenek kapcsán. Mintha egy kicsit sok lenne a finn-magyar kapcsolódási pont is. :)


Comments

Popular posts from this blog

Pennun soiaalistaminen

Pumi trimmaus

New litter